سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله کارآفرینی کارگاه خیاطی و طراحی لباس در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله کارآفرینی کارگاه خیاطی و طراحی لباس در pdf دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کارآفرینی کارگاه خیاطی و طراحی لباس در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کارآفرینی کارگاه خیاطی و طراحی لباس در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کارآفرینی کارگاه خیاطی و طراحی لباس در pdf :

کارآفرینی کارگاه خیاطی و طراحی لباس

فصل اول
کلیات
1- 1 مقدمه :
خیاطی یکی از مشاغلی است که از دیر باز مورد توجه ایرانیان بوده است ، تولید پوشاک در دوره های گوناگون شکل و شمایلی متفاوت داشته است ، امروزه بازار خیاطی با استفاده از ماشین آلات مدرن و دستگاههای پیشرفته و کارخانه های عظیم بسیار متفاوت با گذشته است ، ولی همچنان استفاده از پوشاک تولیدی کارگاهها در همه دنیا رواج دارد ، کارگاه خیاطی در ایران تاریخچه ای بیش از 150 سال دارد ، امروزه کارگاهها نیز مانند سایر بخش ها مدرن شده و با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا سعی در آموزش خیاطی به روش نوین می نمایند .

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
کارگاه خیاطی

محل اجزا :
استان شهرستان بخش روستا

1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
کارگاه خیاطی یکی از مشاغلی است که در زمینه آموزش شغل به هنرجویان فعالیت می کند ، این طرح می تواند در دراز مدت بسیاری از مشکلات اشتغالزایی را در قشر خاصی برطرف نماید . تولید البسه در کارگاهها و ارائه آن به بازار می تواند کسب و کار خوبی را برای متقاضیان فراهم نماید .

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
خودکفایی ، شکوفایی صنایع ، اشتغالزایی قابل توجه ، سوددهی مالی و بسیاری موارد دیگر از موارد مفید بودن طرح برای جامعه میباشد و همچنین نشان دادن این مطلب که طرح و ایده نو و خلاقانه همیشه می تواند باعث موفقیت باشد.

1 – 6 – وضعیت و میزان اشتغالزایی :

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
از آغاز پیدایش انسان ، همواره چگونگی پوشش و نجات او از سرما مطرح بوده است. مصریها نزدیک به 5500 سال پیش هنر ریسندگی و بافندگی پنبه را آموختند و چینیها با پرورش کرم ابریشم در حدود 3600 سال پیش مشکلات پوشش خود را حل کردند. در سده هفدهم دانشمند انگلیسی به نام رابرت هوک “Robert- Hooke” پیشنهاد کرد که می‌توان الیاف را با توجه به شیوه‌ای که کرم ابریشم عمل می‌کند تولید نمود.پس از آن ، یک بافنده انگلیسی به نام

لویزشواب Lois- Schwabe توانست الیاف بسیار ظریف شیشه را با عبور شیشه مذاب از منافذ بسیار ریز تهیه نماید. پس از چندی ، سایر دانشمندان موفق به استخراج سلولز چوب و در نتیجه تولید الیاف شدند در سده‌های هجده و نوزدهم، همراه با انقلاب صنعتی ، رسیدگی و بافندگی مبدل به تکنولوژِی تهیه پارچه از الیاف گوناگون طبیعی و مصنوعی شد.

نساجی و پارچه بافی و خیاطی و خیاطی یکی از صنایعی است که از دوره های بسیار نخستین مورد توجه انسان قرار گرفته ، ایجاد صنعتی برای تولید پارچه ها و استفاده در تولید پوشاک مودم از قدیم رایج بوده است ، با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی کارگاه ها و کارخانه های نساجی و پارچه بافی و خیاطی و خیاطی نیز پیرفت کردند و این پیشرفت در زمینه های تنوع تولیدات ، رنگ و کیفیت تولید و نحوه تولید بوده است ، این طرح در استان در چندین مرحله اجرا شده است ، چند مورد از موارد اجرا شده این طرح هم اکنون وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد ولی موارد نیز هستند که دارای وضعیت اقتصادی مناسبی هستند .

وضعیت مختصر اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی محل اجرای طرح :
محل اجرای این طرح شهر قزوین است که به دلیل دارا بودن امکانات صنعتی و شناخته شده بودن یکی از موقعیت های مناسب اجرای طرح در کشور میباشد ، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی مناسب و متناسب با طرح یکی از عوامل انتخاب این محل برای اجرای این طرح است .

برخی از آموخته های هنرجویان در کارگاه :
مقدمات تکمیل کالای نساجی
تمام پارچه‌های نساجی پس از خروج از سالن بافندگی کم و بیش دارای مقادیری ناخالصی و عیوب می‌باشند. لذا لازم است به منظور آماده کردن پارچه برای عملیات تکمیل اصلی آنرا تحت عملیات مقدمات تکمیل قرار داد. مانند توزین و متراژ پارچه ، کنترل عیوب پارچه ، گره گیری ، رفوگری و گرفتن ناخالصیها بخصوص در مورد پارچه‌های پشمی که دارای ناخالصیهای سلولزی و خرده چوب و ; می‌باشد.

آشنایی با پارچه ها
جلسه اول معرفی روش و آشنایی با پارچه های مصنوعی، ابریشمی، پشمی، نخی و کتانی و معرفی ویژگیها آنها از روی درجه حرارت اطو و توضیح راجع به راه و بی راه و اریب پارچه های مختلف همچنین پارچه هایی که خواب و یا طرح به یک طرف دارند
پیدا کردن بی راه پارچه ها و نحوه پهن کردن پارچه و طریقه برش پارچه هایی که بصورت یک لا برش می خورند .
آشنایی با عملکرد چرخ خیاطی سرویس روغن کاری و نخ کردن چرخ و ماسوره و نخ شل برای آماده کردن دوخت بعدی و امتحان دوخت چرخ .

هدف
داشتن اطلاعات اولیه برای کسانی که قصد فراگیری خیاطی را دارند آگاهی از تنوع پارچه ها و میزان حرارت لازم برای اطو زدن آنها طریقه صحیح کار با چرخ خیاطی و استفاده بهینه از آن .
برای اینکه دقیق تر با انواع پارچه ها آشنا شویم بهتر است آنها را به ترتیبی که روی درجات بعضی از اطوها به صورت کلمات فارسی نوشته شده به خاطر بسپاریم.

به طور کلی پارچه ها را به پنج گروه اصلی تقسیم می کنند :
1 پارچه های مصنوعی
2 ابریشمی
3 پشمی
4 نخی
5 کتانی
اولین گروه پارچه های مصنوعی هستند که از مواد مختلف خام و ترکیبات پیچیده شیمیایی تهیه می شوند.
چهار گروه بعدی پارچه های طبیعی هستند . دو گروه ابریشمی و پشمی منشأ حیوانی و دو گروه نخی و کتانی منشأ گیاهی دارند.

شناسایی پارچه ها از روی درجات روی اتو
برای شناخت پارچه ها از روی درجات بعضی از اطوها که به صورت کلمات فارسی نوشته شده اولین درجه که دارای کمترین حرارت اطو می باشد ضعیف نامیده می شود.

درجه 1 : درجه ضعیف
(ژرسه ـ پلی استر ـ پاناما ـ فلامنت ـ سلولز ـ سنتتیک)
برای دو گروه پارچه های مصنوعی سلولز و سنتتیک که الیاف آنها با فعل و انفعالات شیمیایی بدست می آید مناسب می باشد
از دو گروه دیگر می شود از پاناما و فلامنت نام برد.
از انواع پارچه های نایلون، ژرسه را می توان نام برد.
از ویژگیهای این نوع پارچه ها دوام و بشور و بپوش بودن آنهاست.
این پارچه ها با حرارت زیاد جمع می شوند، و در مقابل حرارت آتش مانند لاستیک می سوزند و از آنها گلوله هایی سیاه و سفت باقی می ماند.

درجه 2 :ابریشم مصنوعی
روی اطوهایی که درجات آن بصورت کلمات فارسی مشخص شده بعد از ضعیف، ابریشم مصنوعی را می بینم.
درجه ابریشم مصنوعی برای پارچه هایی با الیاف مصنوعی که با رشته های طبیعی مخلوط شوند مناسب می باشد.
این پارچه های خوش حالت که گروه زیادی از پارچه ها را تشکیل می دهند دوخت و برشی ساده تر از گروه اول دارند مشهورترین آنها تترون و ترگال می باشند.

درجه 3 :تریلین – لئوناردو
سومین درجه ای که روی اطوها مشخص شده ابریشم و برای پارچه های ابریشمی مناسب است. این نوع پارچه از رشته هایی که کرم ابریشم به عنوان پیله به دور خود می تند تهیه می شود. پارچه ابریشم بسیار نرم و لطیف و همینطور محکم و با دوام است.
از محسناتش اینکه در هوای سرد، گرم و در هوای گرم، خنگ می باشد.
برای برش، دوخت و اطوکاری آن باید دقت و ظرافت بیشتری همراه باشد.
از انواع آن کرپ ژورژت ، ارگانزا، شیفون و ساتن را می توان نام برد.

درجه 4 :پارچه های پشمی
این درجه حرارت برای پارچه هایی که از پشم حیوانات تهیه می شوند مناسب می باشد. پارچه های پشمی گرم و سبک، چروک ناپذیر، جذب کننده رطوبت و بسیار محکم و با دوام می باشند.
پارچه های پشمی به راحتی اطو خورده و حالت می گیرند
آنها در برابر برق عایق هستند و در مقابل آتش هم از خود مقاومت نشان داده و به سادگی نمی سوزند.
از انواع آن فاستونی ها را شامل گاباردین – فلانل و کانگا می توان نام برد . فوتر و ماهوت
مشهورترین پارچه پشمی کشمیر می باشد که گرمی و خصوصاً وزن سبک آن این نوع پارچه را از انواع آن متمایز می کند.

درجه 5 : پارچه های نخی
این درجه حرارت مخصوص پارچه هایی است که از پنبه تهیه می شوند. دوام ، سبکی، محکمی و مخصوصاً خنکی از مشخصات بارز آن می باشند. پارچه های نخی جذب کننده رطوبت و هنگامی که خیس باشند محکم تر می شوند.
پارچه های نخی نرم می باشد و به راحتی اطو می شوند ، برش و دوخت این پارچه ها ساده تر می باشد. بهتر است پارچه های نخی را قبل از برش آب کشید تا به مقدار لازم آب برود.
از انواع آن چلوار، کدری ، چیت ، متقال ، و پپلین را می توان نام برد.

پارچه کدری

درجه 6 : پارچه های کتانی
پارچه های کتانی به پارچه هایی اطلاق می شود که از الیاف گیاه کتان تهیه می شوند. این پارچه ها بسیار با دوام، محکم و جاذب رطوبت می باشند سطحی صاف دارند و خیلی زود چروک می شوند.
از انواع آن آکار – آرو را می توان نام برد.

برش پارچه ها
برای برش هر پارچه ای لازم است که راه پارچه به موازات خطوط طولی بدن قرار گیرد. اما در مواردی که به واسطه طرح پارچه می خواهیم قسمتهایی مثل لکه بالای پیراهن را برعکس ببریم باید اطمینان داشته باشیم که آن قسمت بعد از شستشو آب نمی رود و چنانچه پارچه آبرفت داشت پارچه را باید قبل از برش آب کشید.
به طور کلی تمام پارچه هایی که در بازار موجود می باشند در سه چیز مشترکند و آن داشتن راه و بی راه و اریب می باشد بجز چند مورد معمولاً پارچه ها در راه کش نمی آیند اما در بی راه کمی کشیده می شوند. و تمامی پارچه ها دراریب کاملاً کش می آیند راه پارچه که همان طول پارچه می باشد خطوطی به موازات حاشیه و یا ترکی پارچه را می گویند و نخ های تار که دارای مقاومت بیشتری می باشند در آن تنیده می شوند. بی راه پارچه که عرض پارچه می باشد بطور عمودی راه پارچه را قطع می کند و نخهایی با عنوان پود که نسبت به تار دارای مقاومت کمتری می باشند در آن تنیده میشوند، که البته پیدا کردن بی راه هر پارچه برای برش لباس بسیار ضروری می باشد.
برای پیدا کردن بی راه پارچه ها آنها را به دو گروه تقسیم می کنیم، پارچه :آهار دار و لخت برای برش اریب، پارچه باید کاملاً به طور صحیح روی میز پهن شده باشد.
برای برش پارچه های آهاردار با تا زدن پارچه به نحوی که دو حاشیه کاملاً روی هم قرار گیرد و پارچه دارای پیچ خوردگی نباشد به وسیله خطوط عمود یک سطح مستطیل و یا یک گونیای بزرگ خطی را که در ابتدای پارچه به صورت دو لا روی هم قرار گرفته و بر حاشیه عمود می باشد بدست می آید.
اما پیدا کردن بی راه در پارچه های لخت به دو صورت انجام می پذیرد در روش اول با زدن یک چرت در حاشیه پارچه می باشد روش دوم در پارچه هایی که معمولاً جر نمی خورد کشیدن یک یا دو نخ از پود پارچه می باشد.که با کشیدن آن خطی در پارچه می افتد . باید به خاطر داشته باشیم که در این هر حالت اگربخواهیم پارچه را با قد بخصوص برش بزنیم اگر حاشیه در یک طرف جمع شده باشند از همان طرف اندازه می کنیم.

پارچه هایی را که خواب دارند مثل مخمل و جیر و بعضی از ساتنها و بعضی پارچه های پشمی، حتماً باید هنگام برش به یک طرف یعنی رو به پایین خواب پارچه الگوها را پهن کرد. در غیراین صورت وقتی لباس آماده شد تکه هایی که به راه درست بریده نشده به خاطر اینکه راه ها ی پارچه ها با هم همخوانی ندارند و سایه می اندازند به تیرگی می زند و پارچه های براق مات دیده می شوند.

همینطور در پارچه های گل دار و طرح داری که گل و طرح آن به یک طرف می باشد حتماً لازم است لباس طوری برش بخورد که گلها و طرح پارچه به طرف بالا باشد. نکته مهمی که باید در مورد پارچه های لخت به خاطر بسپاریم این است که هنگامی که راه پارچه برش خورده به صورت ریش ریش باشد لازم است برای پهن کردن پارچه بی راه آنرا پیدا کنیم.
ما اکثر پارچه ها را بصورت دولا برش می زینم.
اما در مواردی مثل مانتوهای سایز بالا برای اینکه مصرف پارچه پایین بیاید آنها را به صورت باز و یک لا برش می زنیم.

برش قرینه
هنگامی که پارچه بصورت باز بریده می شود لازم است برای قسمتهایی که بصورت قرینه یا جفت نیاز داریم برای برش دوم الگو برگردانده شود تا تکه های لباس با هم قرینه و جفت گردند در غیر این صورت مثلاً دو آستین و دو قسمت پیش برای یک طرف بریده می شود.

آشنایی با دوخت های مختلف با چرخ خیاطی
دوخت ساده با چرخ خیاطی و مهارت در آن ،سر قایمی زدن، دوخت درزهای یک سانتی دو سانتی و سه سانتی ، انواع بخیه ها شامل نیش و یک پایه

طریق زیگزال زدن – نحوه چین دادن ریز و درشت و چین نخ کش

نحوه تا انداختن زاپاس های پنج سانتی در درزهای کج، طریقه دوخت یک مدل گوشه در بعضی از موارد فوق استفاده از اطو و نحوه استفاده از اطوی سرد.

آشنایی با دوخت جادکمه
طریق دوخت جادکمه با چرخهای اتوماتیک و غیراتوماتیک دوخت جادکمه با پارچه و نحوه بازکردن سجاف آن به دو صورت الیک زدن ، سوزن نخ کردن، دوخت دکمه با دست و ساده و پایه دار دوخت دکمه با چرخ ساده و پایه دار.

آشنایی با دوخت مغزی صاف و اریب
نحوه دوخت و اطو کاری مغزی های پهن و باریک که بین درز لباس و دور یقه قرار می گیرد.
دوخت مغزی اریب در درزهای منحنی که گذشته از آشنایی با برش و اطوی نوار اریب، هنرجویان با نحوه دوختن و گرفتن درزهای منحنی هم آشنا خواهند شد و نحوه دوخت نوار اریب برای یقه های گرد نحوه برش و دوخت کم جدا و اطوی آن.

هدف
دوخت مغزی و خصوصاً مغزی اریب یکی از مهمترین نگرانی های هنر جویان خیاطی است که با فراگیری آن اعتماد به نفس فوق العاده ای پیدا خواهند کرد.

آشنایی با دوخت جیب های درز بغل
دوخت جیب هایی که در درز بغل لباس قرار می گیرد.
درز یک طرف برای پارچه های ظریف و درز باز برای پارچه های ضخیم همچنین نحوه دوخت جیب از رو و جیب پاکتی و درب جیب یا جیب نما.

آشنایی با دوخت جیب دو فیلتو و با دهنه
دوخت جیب دو فیلتو با دوخت زیپ درون آن توضیح بصورت ساده و دوخت جیب دو فیلتو با دهنه دوخت زیپ درون آن

هدف
دوخت جیبهای فیلتابی از مشکل ترین قسمتهایی است که هنرجویان در انجام آن مشکل دارند لذا در این قسمت و قسمت بعدی آمادگی های لازم را پیدا می کنند

آشنایی با جیب یک فیلتو با بندینک و لایی چسب دار مدل بارانی
دوخت جیب یک فیلتو با بندینک برای پشت شلوار و جیب یک فیلتو لایی چسب دار مدل بارانی

هدف
دوخت جیبهای فیلتابی از مشکل ترین قسمتهایی است که هنرجویان در انجام آن مشکل دارند لذا در این قسمت و قسمت بعدی آمادگی های لازم را پیدا می کنند

دوخت دو مدل مغزی های شکاف دم دست برای بلوز زنانه و پیراهن مردان – دوبل آستین کوتاه ساده و با شکاف

هدف
با مشاده این برنامه ها و تمرین در آن هنرجویان آمادگی پیدا می کنند تا با برش لباس آشنا شوند.

آموزش اندازه گیری دامن و شلوار
آموزش الگوی دامن به صورت سایز بندی و شخصی دوزی و نحوه تنگ کردن آن

دامن ، مادر الگو
در چهارسایز اصلی، سایز به اضافه 10 نصف دور باسن و سایز منهای 3 نصف دور کمر. برای برش دامن مستطیلی به طول قد دامن و به عرض 4/1 دور باسن +1 برای پیش و 4/1 دور باسن منهای 1 برای پشت رسم می کنیم. از کمر باسن بزرگ را که نصف سایز می باشد می کشیم و سپس نصف آنرا باسن کوچک می نامیم، 5/3 سانت از پهلو علامت زده با خط کش آستین به باسن بزرگ وصل می کنیم وسط بالای دامن سه سانت علامت زده ، برای پیش دو سانت از باسن کوچک پایین تر و برای پشت سه سانت مانده به باسن بزرگ علامت زده و ساسون را می کشیم. ساسون را می بندیم و پیش از وسط نیم سانت تا ساسون و پشت را از وسط یک سانت تا درز بغل بصورت منحنی خالی می کنیم. در شخصی دوزی و یا سایزهای دیگر 4/1 دور کمر را همراه باضافه و منهای یک و مقدار ساسون در پیش و پشت علامت زده در صورت زیاد و کم شدن فاصله تا پهلو با دادن دو ساسون و یا کم کردن مقدار ساسون فاصله را تا پهلو به حدود 5/3سانت می رسانیم.

دامن فون
برای دامن فون به پایین دامن راسته 4 سانت اضافه می کنیم و 5/1 سانت بالا می آییم سپس این نقطه را مستقیم به باسن بزرگ وصل نموده و از پایین به صورت منحنی آرامی به پنج سانت مانده به وسط دامن وصل می نماییم. طوری که در وسط بیشترین فاصله را بگیرد.
برای دامن خمره ای (تنگ) از پایین دامن 4 سانت به داخل و یک سانت به پایین می رویم و این نقطه را به وسیله منحنی آرامی به ده سانت مانده به باسن بزرگ و در پایین به وسط دامن مستقیم وصل می کنیم. دامن های تنگ و راسته چاک یا پیلی لازم دارند.

آشنایی بابرش دامن و آستر
در این قسمت طریقه پهن کردن پارچه های آهار دار روی میز خط کشی و برش دامن را سه به اضافه برش آستری آن انجام می شود.

با اجرای برش، هنرجویان با ریزه کاریهایی که برش داریم آشنا گردیده و با علاقه برنامه را دنبال می کند.

آشنایی بادوخت دامن
دوخت دامن شامل دوخت چاک پشت با اطوی آن، دوخت زیپ، دوخت ساسونها با اطوی آن و دوخت درز بغل به اضافه تا انداختن پای دامن و چسباندن آن به وسیله زانفیکس

هدف
با اجرای این نحوه دوخت هنرجویان متوجه می شوند نظم و ترتیبی که در دوخت به مرحله اجرا در می آید تا چه میزان در پیشبرد کار مؤثر است.

دوخت و وصل کردن آستر باضافه دوخت و اطوی بندینک آماده کردن کمر بالایی چسب و وصل آن به دامن

هدف
در مرحله آغازین برش، هنرجویان لازم است شاهد پایان یافتن یک نمونه با توضیحات کامل باشند.

فصل دوم
روش انجام کار

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از کارگاه دوخت قزوین
بر اساس هماهنگی های بعمل آمده و با مقرر نمودن وقت قبلی اقدام به بازدید از کارگاه دوخت قزوین شد ، این کارگاه یکی از کارگاه های بزرگ در زمینه طراحی و دوخت میباشد و با پرسنل زیاد و سیستم آموزش نوین در حال فعالیت میباشد ، در این بازدید از کلاس های کارگاه ، مدیریت و سایر قسمت های این بازدید بعمل آمد و با بسیاری از ماشین آلات و سیستم های کارگاهی آشنا شدیم .

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
هدف از ایجاد این طرح ایجاد یک فکر نو و خلاقانه برای شکوفایی این طرح کارگاهی در کشور است ، استقاده از طرح ها و پترن های کارگاههای معتبر دنیا در طراحی و دوخت و بهره گیری از مواد اولیه درجه 1 در تولید می تواند یکی از عوامل موفقیت طرح باشد .

فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

فهرست مواد مصرفی مورد نیاز :

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

توجیه اقتصادی محصول :

روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا )
برای ارائه خدمات کارگاهی روشهای متعددی جهت تبلیغات وجود دارد ، تبلیغات جهت ارائه خدمات آموزشی باید به صورت تبلیغات بازاریابی صورت گیرد ، بهره گیری از بازاریابان خبره و متخصص برای جذب بازار های مختلف و استفاده از محصولات تبلیغاتی جهت شناخته شدن محصول در بازار های داخلی و خارجی می تواند جوابگوی فروش محصول باشد .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :